Educación, Cultura & Civismo

Fundacion Mexico

¡Bienvenidos a Fundación México!

Mesa directiva

presidente

Luis Coronado Guel, Vicepresidente

image1

In May 2016, Luis earned his PhD in Latin American History focusing on the regional histories of Mexico. He received his B.A. in Law from the Autonomous University of San Luis Potosí and his M.A. in History from El Colegio de San Luis.  His research interests include the cultural and intellectual history of nineteenth and twentieth century Mexico, specifically, its nation-state building processes by analyzing patriotic celebrations and public rituals.  He is  also interested in the history of mass media and technology's development in Mexico as a result of 1910 Cultural Revolution.  His first book, La Alameda Potosina ante la llegada del ferrocarril (2009) is an intellectual and cultural history on the impact the railway had in the region of San Luis Potosí.   His dissertation examines how the Mexican revolution changed the legal and institutional culture that transformed society’s relationship with authority. Through an analysis of radio, cinema, and legal processes, his work analyzes how revolutionaries— no matter their education or condition— dared to dream of a new culture of rights, justice, and institutions.  He examines how this culture was popularized and how society experienced it, both locally and regionally, forging a new relationship with the revolutionary government.  These were changes that became a popular expression of a revolutionary legal and institutional culture.

Fernando Zepeda, tesorero

image2

Nando Zepeda is a native Tucsonan.  For over thirty years he has been on community, health or legal services organization boards in Tucson and elsewhere. Most recently he has hosted and/or underwritten events for various charitable or non-profit organizations. Related experience includes as Executive Director of a local 501(c) (3) agency, and as a Federal Region IX Director of a four-state agency supporting and funding community based 501(c) (3)s.  Individually or as a group member he has reviewed for funding approval well over one hundred federal and local responses to proposals.  He attended 10 universities and holds degrees from Florida State University (BA Intl -Affairs, Lat-Am); Inter-American University, PR; ( MAEd),   Pepperdine University (MBA); and USC, Los Angeles, (MPA). He has taught over 50 complete courses on organizational issues at four universities, and originated the Organizational Leadership course: OL602, Self, Systems, and Leadershipfor Chapman University. Nando served twenty years in the USAF, first as an enlisted man and then as an electronics officer, social actions officer, and squadron commander. He was honorably discharged as an electronics engineer and social psychologist. His decorations include one for promoting hemispheric solidarity, another for contributions to military social programs.

Carlos Nagel, secretario

image3

Born Argentina 1931 to American Mother- Argentine Father.1945 Moved to New York with mother. Service in Korea US Army 1952-1954. Museum Studies University of Washington. Superintendent of National Institutes of Health Primate Ecology project  Puerto Rico 1959-68. Director of Museums of New Mexico 1970-1974. Director of Mexico Program Arizona Sonora Desert Museum 1974-1978. Cultural Exchange Service Consulting in the US/Mexico Transboundary region 1978- Present.

Nadia Alvarez Mexia, vocal

image4

Director, Study Arizona: Short-Term Programs, Universidad de Arizona. Desde el 2007, Nadia Alvarez Mexia ha dirigido y diseñado programas cortos en la UA. Estos programas atraen estudiantes de licenciatura y posgrado, profesionales de la educación superior y profesores para realizar estancias de investigación, académicas o de capacitación en áreas como la ciencia, tecnología y humanidades en la UA o en sus instituciones. A través de la creación de esta oferta académica internacional, la Dra. Alvarez Mexia ha desarrollado propuestas obteniendo fondos económicos de CONICYT-Chile, Ciencias sin Fronteras-Brasil, COECYT-Sonora, Proyecta 100,000, Instituto de Educación Internacional (IIE) así como fondos locales provenientes de la UA y más de veinticinco instituciones socias en países como: EEUU, Honduras, Colombia, México, Medio Oriente, Perú, Taiwan y Rusia. Antes de iniciar su carrera profesional en la UA, la Dra. Alvarez Mexia trabajó por más de una década en el sistema de educación público y privado de su país de origen, México. Algunas de sus funciones fueron Coordinador Académico, Asistente Profesional del Decano Académico, Profesor Asistente de la Universidad Virtual del Tec de Monterrey, profesor y asesor de tesis. En los últimos años sus esfuerzos por crear experiencias internacionales significativas a poblaciones locales en los EEUU y de otras partes del mundo han sido distinguidos con el Premio Peter W. Likins para la Inclusión y Diversidad (2007), Premio Senador Paul Simon (NAFSA 2012), Premio Edith Sayre Auslander – Visionario Establecido (2018), Comisión de las Relaciones Humanas por la Ciudad de Tucson (2018) entre otros. Recientemente ha sido elegida para participar en el programa de Hispanic Serving Institution (HSI) Fellows, siendo una de diez profesionistas en la UA que trabajarán en diferentes proyectos e iniciativas para apoyar los esfuerzos de la UA como una institución HSI. Nadia Alvarez Mexia es Ingeniera en Sistemas de Información con una Maestría en Sistema de Información por el ITESM, obtuvo su grado de Doctor en Enseñanza y Preparación a Maestros con énfasis en Cultura, Lectura y Escritura, fue becaria CONACyT y se graduó con la distinción Erasmus Circle Scholar 2006 otorgada por la Facultad de Educación en la UA.

RICARDO CASTRO-SALAZAR, VOCAL

image5

Vice President of International Development at Pima Community College.

Add a footnote if this applies to your business